ABC voor verandermanagement

Bestaat er een ABC voor het succesvol veranderen van organisaties?

Stel je voor. Met een ABC van veranderen zouden klanten beter geholpen worden. Managers zouden minder kopzorgen hebben. Medewerkers zouden enthousiast zijn over de verandering en bij dragen aan veranderingen in hun eigen werk. Stel je voor….

Helaas verlopen veel veranderingen in organisaties minder voorspoedig. Klanten merken er weinig van, managers hebben het gevoel dat de verandering niet verder komt en medewerkers geloven het allemaal wel. Het ontbreekt aan een heldere visie. Vaak zitten machtspelletjes de verandering in de weg en gedragsverandering blijkt weerbarstig. Veranderen gaat niet vanzelf. Maar stel je voor….

Stel je voor dat medewerkers en managers met klanten in gesprek gaan over hun wensen en behoeften en daar serieus werk van maken. Dat medewerkers en managers samen de toekomst verbeelden en een veranderroute uitzetten. Dat weerstand wordt gezien als een uiting van betrokkenheid. Dat iedereen kan bijdragen aan het succes van de verandering en dat alle betrokkenen samen het succes van de veranderingen kunnen vieren. Stel je voor….

En stel je voor dat veranderingen volgens een vast stramien verlopen met een eenduidige veranderstrategie en een vaste volgorde van activiteiten.  Dat je in zeven stappen je doel bereikt. Dat zou pas makkelijk zijn. Dat iedereen zijn rol kent en dat managers niet krampachtig proberen om anderen te veranderen. Stel je voor dat de visie voor veranderen voor iedereen helder is en dat je een checklist kunt gebruiken om succesvol te zijn. Dit is natuurlijk een niet realistisch wensbeeld, maar stel je voor….

Droom maar lekker verder. Een ABC voor veranderen bestaat niet. Dat is de ongemakkelijke werkelijkheid. Elke verandering is anders. Er is ook geen beste manier voor veranderen. De meeste veranderingen verlopen niet planmatig maar uiterst rommelig. Die rommeligheid is prima zolang mensen inspelen op onverwachte gebeurtenissen en daarbij de weg niet kwijtraken. Een diepgaande verandering kost moeite en is de moeite waard. Elk veranderproces kent onverwachte gebeurtenissen. Dat maakt het leuk en lastig soms.

Hoe kunnen we veranderen leuk en spannend maken? Het handzame boekje “Het ABC van verandermanagement” dat is samengesteld door Pierre Pietersen van Managementboek kan uitnodigen om onze eigen opvattingen over veranderprocessen onder de loep te nemen. Concepten die in dit boekje worden beschreven kunnen ons helpen om zorgvuldig een veranderaanpak te kiezen die past bij de situatie waarin we ons begeven en bij onszelf. De ervaringen en verhalen in de tekst genereren ideeën die behulpzaam kunnen zijn bij veranderingen die we nastreven. Dit boekje daagt ons uit om samenwerking te zoeken en weerstand te benutten in plaats van te bestrijden. En als je dit boekje leest als een bron van reflectie, kennis en inspiratie, dan kan zelfs de opgenomen checklist in dit ABC van veranderen bijdragen aan een succesvol veranderproces.

 

9789089591258-240x300

3 Responses to ABC voor verandermanagement

  1. Geachte heer Roels,

    Inderdaad heb ik niet veel vertrouwen in stappenplannen en checklists als het om transformaties of diepgaande veranderingen gaat op plekken der moeite waar mensen samenwerken en daarin hun eigen werkelijkheid creëren. Diepgaand veranderen doe je van binnenuit en door creatieve wisselwerking tussen mensen die elkaar willen ontmoeten en er het beste van willen maken. Dat kost soms moeite en het is de moeite waard. Het lezen van dit boekje zal inderdaad niet veel helpen om veranderprocessen te doorleven. Misschien kan het er aan bijdragen dat lezers zichzelf afvragen wat een verandering voor henzelf betekent en hoe ze willen omgaan met het onverwachte dat in elke transformatieproces een rol van betekenis speelt en beweging genereert.

    • JOHAN ROELS zegt:

      bedankt professor!

      ik heb indruk dat we op dezelfde golflengte zitten en dat doet eerlijk gezegd deugd. ik schrijf het woord ontmoeten soms wel eens als ont-moeten.

      als ik een ding weet is dat ik de waarheid niet in pacht heb en dat ik nog veel te leren heb (hoewel ik 70 op de teller staan heb). dit leren gebeurt voor mij in het ontmoeten van mensen die authentiek hun eigen ‘waarheid’ op een begrijpelijke manier meegeven.

      dat ik moeite moet doen, ondervind ik dagelijks en ik steun mij met een quote van m’n lievelingsdichter (ook Vlaming), Herman de coninck die ooit schreef: “wat geen moeite kost is ook vaak de moeite niet waard.”

      deze quote ondersteunt mij vooral tijdens het transformatieproces zelf.
      creatively,
      johan

  2. JOHAN ROELS zegt:

    Geachte professor Jaap Boonstra,

    Stel je voor…

    Niet het boekje dat u vermeldt zal u de oplossing bieden en dat weet u heel zeker ook wel. Ook een stappenplan (zeven of meer) of een checklist zal u geen soelaas brengen. Die stappenplannen en checklist bestaan wel, zoals het boekje, edoch die hebben alleen maar tot doel geld in het laatje van de bedenker of schrijver (meestal een consultant) te brengen.

    Het enige dat echt helpt – en dat heb ik niet uit een boek – is het van binnenuit beleven van het natuurlijk leer – en veranderproces waar we allen mee geboren zijn en waar we allen min of meer van ‘losgekomen’ zijn.

    Stel je voor … dat we dit levensproces herontdekken en van dan af aan van binnen uit ten volle beleven … en alles wat u zich positief toewenst in uw blog wordt werkelijkheid (uitgezonderd uiteraard uw steriel zeven stappenplan of uw artificiële checklijst dat zijn stuk voor stuk fata morgana).

    Indien u geïnteresseerd ben in het proces dan Henry Wieman ontdekte en Creative Interchange noemde, lees dan ‘ns z’n boek ‘Man’s Ultimate Comittment’ of het boekje ‘The Ascent of the Eagle’ van m’n derde vader, mentor en vriend Charles Palmgren. U mag ook m’n boeken ‘Creatieve wisselwerking’ (2001) en ‘Cruciale dialogen’ (2012) lezen. Hier is een zware verwittiging op z’n plaats! Niet het lezen van die boeken zal u een stap vooruithelpen; wel het beleven van het daarin beschreven proces. Het zijn namelijk geen leesboeken maar doe-boeken!

    Creatively,
    Johan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*