ABC voor verandermanagement

Bestaat er een ABC voor het succesvol veranderen van organisaties?

Stel je voor. Met een ABC van veranderen zouden klanten beter geholpen worden. Managers zouden minder kopzorgen hebben. Medewerkers zouden enthousiast zijn over de verandering en bij dragen aan veranderingen in hun eigen werk. Stel je voor….

Helaas verlopen veel veranderingen in organisaties minder voorspoedig. Klanten merken er weinig van, managers hebben het gevoel dat de verandering niet verder komt en medewerkers geloven het allemaal wel. Het ontbreekt aan een heldere visie. Vaak zitten machtspelletjes de verandering in de weg en gedragsverandering blijkt weerbarstig. Veranderen gaat niet vanzelf. Maar stel je voor….

Stel je voor dat medewerkers en managers met klanten in gesprek gaan over hun wensen en behoeften en daar serieus werk van maken. Dat medewerkers en managers samen de toekomst verbeelden en een veranderroute uitzetten. Dat weerstand wordt gezien als een uiting van betrokkenheid. Dat iedereen kan bijdragen aan het succes van de verandering en dat alle betrokkenen samen het succes van de veranderingen kunnen vieren. Stel je voor….

En stel je voor dat veranderingen volgens een vast stramien verlopen met een eenduidige veranderstrategie en een vaste volgorde van activiteiten.  Dat je in zeven stappen je doel bereikt. Dat zou pas makkelijk zijn. Dat iedereen zijn rol kent en dat managers niet krampachtig proberen om anderen te veranderen. Stel je voor dat de visie voor veranderen voor iedereen helder is en dat je een checklist kunt gebruiken om succesvol te zijn. Dit is natuurlijk een niet realistisch wensbeeld, maar stel je voor….

Droom maar lekker verder. Een ABC voor veranderen bestaat niet. Dat is de ongemakkelijke werkelijkheid. Elke verandering is anders. Er is ook geen beste manier voor veranderen. De meeste veranderingen verlopen niet planmatig maar uiterst rommelig. Die rommeligheid is prima zolang mensen inspelen op onverwachte gebeurtenissen en daarbij de weg niet kwijtraken. Een diepgaande verandering kost moeite en is de moeite waard. Elk veranderproces kent onverwachte gebeurtenissen. Dat maakt het leuk en lastig soms.

Hoe kunnen we veranderen leuk en spannend maken? Het handzame boekje “Het ABC van verandermanagement” dat is samengesteld door Pierre Pietersen van Managementboek kan uitnodigen om onze eigen opvattingen over veranderprocessen onder de loep te nemen. Concepten die in dit boekje worden beschreven kunnen ons helpen om zorgvuldig een veranderaanpak te kiezen die past bij de situatie waarin we ons begeven en bij onszelf. De ervaringen en verhalen in de tekst genereren ideeën die behulpzaam kunnen zijn bij veranderingen die we nastreven. Dit boekje daagt ons uit om samenwerking te zoeken en weerstand te benutten in plaats van te bestrijden. En als je dit boekje leest als een bron van reflectie, kennis en inspiratie, dan kan zelfs de opgenomen checklist in dit ABC van veranderen bijdragen aan een succesvol veranderproces.

 

9789089591258-240x300

Geef een reactie